04 January, 2008

Program Transisi

24 Disember 2007 : IPOH - Bagi mengatasi kelewatan penerimaan buku teks 5 tahun di seluruh negara, satu program yang dinamakan Program Transisi untuk semua guru-guru PASTI telah diadadakan di setiap negeri seluruh Malaysia. Negeri Perak telah mengadakan program tersebut di Dewan Mesyuarat, Pejabat Perhubungan PAS Negeri pada tarikh berkenaan. Setiap kawasan telah diarahkan untuk menghantar dua wakil guru terdiri dari Ketua dan Setiausaha MGP Kawasan untuk didedahkan dengan kurikulum khas yang digubal oleh PASTI PUSAT. Guru-guru ini kemudiannya akan memberi tunjuk ajar kepada guru-guru lain di peringkat kawasan masing-masing.

Program yang diadakan di setiap negeri dan diperturunkan ke peringkat kawasan ini bertujuan mengisi masa yang ada semasa sesi persekolahan untuk murid-murid 5 tahun sahaja sebelum mereka menerima buku teks yang dijangka diterima pada awal bulan Mac. Guru-guru telah diarahkan untuk mengajar murid-murid 5 tahun ini dengan kurikulum yang dibentuk khas oleh PASTI PUSAT sepanjang tempoh transisi dari bulan Januari hingga Mac.

Seramai 14 orang guru Tambun telah mengikuti kursus transisi ini pada 1 Januari 2008 yang telah disampaikan sendiri oleh Ketua MGP Perak Muallimah Asmah Tukiran. Modul khas dari PASTI PUSAT turut diedarkan kepada setiap guru sebagai panduan untuk sesi pengajaran dan pembelajaran 2008.