04 January, 2008

Kursus Pra-Perguruan

20-24 November 2007 : AIR KUNING - Seramai tujuh orang guru dari kawasan Tambun dari seramai 34 orang guru baru dari seluruh negeri Perak telah mengikuti kurus Pra-perguruan PASTI yang dianjurkan oleh Unit Latihan Perguruan Dan Pengurusan Professioanal Negeri Perak.

Kursus yang berjalan selama 4 hari ini mendedahkan guru-guru baru dengan teknik-teknik mengajar yang betul serta pendedahan kepada silibus matapelajaran teras yang bakal diajar kepada anak-anak PASTI. Antara objektif kursus ini adalah untuk melahirkan guru-guru yang beristiqamah dalam pendidikan pra sekolah dan daei yang mampu merubah masyarakat. Guru-guru juga didedahkan dengan penguasaan tassawur Islam, sirah, harakah Islamiyah dan pembentukan sahsiah guru. Gerak kerja berjamaah, organisasi dan tanzim turut diberikan selain dari kaedah pengajaran dan P & P yang berkesan.

Sepanjang program berjalan, peserta kursus turut mendapat bantuan dan bimbingan dari petugas-petugas Majlis Guru PASTI (MGP) Perak yang diketuai oleh Muallimah Asmah binti Tukiran.

"Semangat yang ditunjukkan oleh para peserta kursus kali ini amat membanggakan. Penumpuan kepada kursus dan kerja sama yang ditunjukkan oleh para peserta menampakkan satu semangat juang yang sungguh padu untuk mendalami ilmu dan seterusnya meluahkan ilmu berasaskan syariat Islam tersebut kepada bakal anak-anak didik PASTI" kata Cikgu Arof selaku Pengarah program kursus guru ini.

Di akhir kursus Pra-perguruan, peserta telah dianugerahkan sjil penghargaan yang telah disampaikan oleh Cikgu Hashan Aladi selaku Pengarah PASTI Negeri Perak. Guru dari Tambun, Muallimah >>>>>>> telah dinobatkan sebagai Peserta Kursus Terbaik kali ini.